Jak mikrobiom wpływa na nasz organizm?

To od mikrobiomu zależy stan i zdrowie Twojego organizmu. Dowiedz się wszystkiego, co powinnaś wiedzieć o dobrych bakteriach jelitowych, które składają się na mikroflorę jelitową.

Pod tajemniczą nazwą mikrobiom kryją się dobre bakterie probiotyczne, które zamieszkują jelita. Są ich miliony i pełnią niezwykle ważną funkcję. Chronią układ pokarmowy i cały organizm przed toksynami, bakteriami i grzybami. Być może słyszałaś powiedzenie „odporność mamy w jelitach”? To prawda. Znajduje się w nich więcej komórek odpornościowych niż w każdej innej części organizmu, a to wszystko za sprawą witaminy D3. Ich prawidłowej pracy, czyli ochrony przed atakiem drobnoustrojów i innych mikroorganizmów, pilnują właśnie dobre bakterie probiotyczne, czyli mikrobiom jelitowy. Dlatego trzeba o niego prawidłowo zadbać.

Co może osłabić Twój mikrobiom?

Zmniejszeniu ilości dobrych bakterii w jelitach sprzyja kilka czynników. Zła, bogata w cukier czy alkohol dieta, stres, zbyt częste przyjmowanie leków przeciwbólowych, ale przede wszystkim antybiotykoterapia. Całkowicie zaburza i wyjaławia mikrobiom jelitowy nie tylko ze złych, ale i dobrych bakterii. Nawet po tygodniowym stosowaniu antybiotyku odbudowanie właściwej ilości dobroczynnych bakterii w jelitach może trwać długo!

Jak zadbać o dobre bakterie?

Na pewno warto włączyć do diety produkty bogate w bakterie probiotyczne, jak kiszonki, kefir czy fermentowane przetwory soi. Jednak po antybiotykoterapii skuteczniej wesprą florę jelitową suplementy probiotyczne. Powinnaś zacząć przyjmować probiotyki jeszcze w trakcie stosowania i np. przez 3 miesiące po jej zakończeniu. Idealnie gdybyś robiła to nawet przez pół roku.

Mikrobiom u niemowlaka

Czy jego dobre bakterie w jelitach potrzebują wsparcia, czy lepiej zostawić wszystko „naturze”? Zdecydowanie warto je wspierać i to nie tylko po leczeniu antybiotykami. U dzieci mikrobiom jelitowy kształtuje się przez pierwsze trzy lata i po tym czasie zostaje w niewiele zmienionej formie już na całe życie. Dlatego tak ważne jest, aby wspierać jego jak najlepszy rozwój już od urodzenia. W tym celu warto wspomagać mikrobiom probiotykami.

Jaki probiotyk dla dziecka będzie odpowiedni? Noworodkowi warto podawać probiotyk ze szczepami np. z grupy Lactobacillus. Najlepiej udokumentowane działanie ma właśnie szczep Lactobacillus rhamnosus GG. Dla dziecka, które skończyło już trzy lata, lepsze będą suplementy z dodatkiem prebiotyków, takich jak inulina czy fruktooligosacharydy. To substancje, którymi żywią się dobre bakterie jelitowe i które również pomagają wspierać rozwój mikrobiomu.

Karmienie piersią a mikrobiom

W trakcie karmienia piersią naturalnie przekazujesz noworodkowi dobre bakterie probiotyczne. To tak naprawdę jeden z niewielu sposobów, który pozwala urozmaicić jego mikrobiom, poza suplementami. Właśnie dlatego w tym okresie powinnaś wspierać swoją florę jelitową, a najlepiej zacząć jeszcze w ciąży.

Bibliografia:

  1. „Zadbaj o równowagę mikroflory jelitowej” Gerard E. Mullin
  2. dietaeliminacyjna.pl
  3. medonet.pl

Kategorie
Zdrowie